Skip to main content
Neden filmimi çekemiyorum Podcast inin bugünkü konuğu Fehmi Öztürk her konuğum kendi anla k kendime dair bir anıyla başlıyorum fehmi’yi tanıdığım Benim yapım lap atölyelerinde oldu inanılmaz güzel hikayeler anlatıyordu ve o zaman ben düşünmeye başlamıştım bu Fehmi neden filmini çekemiyor acaba diye Şimdi stüdyoda konuğum o arada bir sürü filmler çekti bir sürü işler yaptı Hepsini konuşacağız Hoş geldin Fehmi Hoş bulduk sen isyanda değildin çalışıyordun o dönem televizyon dizilerinde yönetmen olarak Ama ben bu kadar iyi fikirleri
var Neden filmini çekemiyor e çekmemiş acaba diye çok düşündüm bunu seninle de konuşmuştuk sence O zaman nedendi unuttum film çekmeyi unuttum yani şey yola neden çıktığımı unuttum sektörün içinde E bir işte dizi sektörüne girdim 6 günde bir bölüm yetiştirme stresiyle A ben sinemacı olacaktım dediğim anda aslında sizinle karşılaştım karşılaştım e Aslında o da bir tesadüf değil Sen aslında sinema televizyon okudun Yani bunu baş Peki bu sinemayla olan ilişkin nasıl başladı ya aslında Teknik olarak yalan söyleyerek başladı nasıl yalan
söyleyerek çok güzel yani ister istemez bazı şeyleri toplumdan saklamamız gerektiği dönemler oldu ve bunu Eee her türlü doğru kurgulamak gerekiyor yalanı yani kime ne yalan söylediğimi unutmayarak mesela Mühendislik kişi o baya Evet evet bayağı orada bir yalan kuruyorsun sonra lisede dönemimde çok sevdiğim bir felsefe hocamız vardı Filiz nal döven Ayrıca iyi bir şairdir filis hocaya ya filis hocam dedim ben böyle böyle yalanlar Söylüyorum hadi ya dedi çok etkilendim dedi Bence dedi sen bunları yaz Hım müthiş bir hoca yani
müthiş bir ders Aslında harika Tamam mantıklı geldi sonra başladım hikayeler uydurmaya yine ve bunu kurgulamak bu da beni sinemaya doğru iteledi iteledi Hıı Aslında Kıbrıs’ta doğdun ve İzmir’e geldin 9 Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi sinema televizyon bölümü Şimdi bunu niye söylüyorum Çünkü ben de güzel sanatlar sinema televizyon ama ben İstanbul’daydım ve 9 Eylül Üniversitesi de aslında bu anlamda çok önemli sinemacıları sektöre endüstriye katmış bir okuldur ve Oradan da mezuniyet sonrası İstanbul’a geliyorsun değil mi
peki okuldayken çalıştın mı Önce onu sorayım çalışım çalıştım yani her yaz İstanbul’a gelip e staj yaptım Hı hı Eee o stajların çok faydasını gördüm Hı hı Eee mesela ilk setim kalp gözüydü böyle toplumsal mesajlar veren İşte komşunun işte sallıyorum tavuğunu yumurtasını çalma Senin de tavuğun çalınır gibi böyle mesajlar toplumsal iyilik mesajları veren bir diziydi daha çok dinsel fakat şöyle Bir artısı vardı az bütçeli bir işler olduğu için kostüm departmanı yoktu sanat departmanı yoktu bunların hepsini reji yapıyordu
Dolayısıyla ben o sette inanılmaz hakim olarak Aslında bitirdim stajımı Hı hı yani kostüm Dökümü nasıl yapılır gün dönümleri nasıldır senaryo geldiği anda ben direkt kostüm gözüyle de bakıyorum sanat gözüyle de bakıyorum reji gözüyle de bakıyorum öyle bir alışkanlık edindim o sette Aslında benzer bir deneyim Benim için de aynı şey geçerli ve Şimdi dönüp baktığımda Aslında staj yaptığımız zamanlar ne kadar büyük bir eğitimi Ama tabii burada bize güvenip o staja alan patronlara da yani ne olursa olsun Çok teşekkür etmek lazım belki gerçekten o
stajlar seni çok pişirdi değil mi Tabii orada benim bir Üstüm de geçen yıl filmini çeken filis kuka tabii yani o set de bana rejiyi öğreten insandı Benim de rahmetli Oğuzhan Tercan O da 9 Eylül Güzel Sanatlar burada anmış olayım bana bütün o rejiyi öğreten o olmuştu Peki önce şunu soracağım okul döneminde böyle bir film çekeyim hayali bir an önce filmlerimi yapayım yazıp yırttığını göstermediğin filmler var mı orada Eee hiç film çekmedim üniversitede Çünkü ben senaryo yazarlığından H senaryo yazarlığı bölümünde Anladım
senaryoların vardı Böyle çok daha heyecanla yazdığım çok da inandığım şeyler vardı fakat dediğim gibi unuttum yani o hengamede unuttum unuttun Anladım peki sonra geliyorsun Nasıl iş buldun burada yani sonra televizyon bu dizilerde Nasıl iş buldun işte edindiğim Arkadaşlarım ya Fehmi burada bir işte devamlılık çıya ihtiyaç var bu dizide hop Eee gittim işte devamlılık yaptım Eee oradan birinci asistanlık uzun çalışma saatleri Evet evet evet Eee Aslında galiba Bizler E ben de öyle Mesela ben 72 saat bir platodan çıkmadan
çalıştığımı hatırlıyorum Tabii ki bundan neredeyse 35 sene önce ama hiç şikayet etmek gibi bir lüksümüz yoktu orada kabul görmek gibi bir derdimiz vardı değil mi Çok acı ya Evet yani gerçekten or bu kabul görmek konusuna zaten Ayrıca geleceğim ama Peki başladın ve sonra reji Asistanı olarak başladın ikinci yönetmen oldun Yönetmenlik yaptın ama ilk deneyimlerinde reji asistanlığı la Prodüksiyon arasında İnsan bir Kalır Sen senaryo yazıyorsun tek başlık bir iş yapıyorsun ama bir reji asistanı kolektif bir iş yapıyor bu ikisinin
dengesi nasıl oldu ya sosyal bir insandı yani sosyal bir çocuktum çocukluktan beri böyle e herkesle anlaşabiliyor Bu da kötü bir şey aslında herkesle anlaşmak ama eee bir şekilde algılayabiliyor anlatabiliyorum onun herkesin algısına göre konuşmayı becerebildim Bu benim işte seti şey yapma yürütme Şeyimi de e yetimi de bana getirdi Aslında kişisel özelliklerim beni O noktaya getirdi Mesleki yeterliliğin değil aslında Çünkü zaten Eee dizide mesleki bir yeterliliğe ihtiyaçlar ihtiyaç Aslında güzel bir şey söylüyorsun sen de biliyorsun benim
derslerime falan geldiğin için ben aslında yetkinlikle karakter arasında bir seçim yaptığımda karakter ve o iletişim kuvveti olanı yetkinliğe tercih ediyorum Neden ediyorum çünkü yetkinlik kazanılabilir bir şey öğrenirsin yani ikide 3te hepimiz öğrendik Hiçbirimiz öyle doğmadık oradan da bir Doru bildiğimiz dizide ikinci Yönetmenlik Yönetmenlik ve mesela Senin çalıştığın diziler arasında yasak elma var yani orada kaç sene çalıştın Bayağı uzun Eee yok Ben 2 yıl oradaydım e 13 bölümden 74 bölüme kadar e bayağı bir şey yani bu da
mesela çok önemli bir deneyim devamlılık İnsanlarla iletişim vesaire konusunda ben biraz şunu da merak ediyorum mesela ilk iş görüşm nasıl hissettin Kendini anlattın rahat mıydın Yoksa Eyvah böyle bir paniğe kapıldın mı Yani ilk küfür iş görüşmemi hatırlamıyorum H Demek ki çok da şey değil önemli de çok bir şey girdin ama işe Evet iyi güzel Peki birazcık daha başka bir yere gireceğim kendi tanıştığımız bölüme dönüyorum gruba geldim o grupta Bu bir pitching eğitimi grubuyuz Anlayacağın üzere ben de meraklıyım Senin aksesuarların böyle
duruşun başlı başına bir art pece diyeyim bir sanat parçası mı diyeceğiz başlı başına bir durum olarak duruyordun yani başlı başına böyle ilgi çeken burada itiraf edeyim ki herkesin hikayesini dinlerken senin hikayeni en çok merak ettim ve o yüzden ilk sözü sana verdim ve de Biraz korkarak verdim çünkü o kadar da şey çok ciddi duruyordun oturduğun yerde sonra bir kalktın bir hikaye anlattın müthiş bir şeydi Sonra dedin ki ben bir film çekeceğim ve gittin free fanı çektin free fan hepimizi çok etkileyen bir film
oldu peki sana şu soruyu sormak istiyorum aslında hani free fan konusu biraz onu açmak için hayal kırıklığı yaşadın mı sinema alanının Hıı daha özgür olduğunu sandım Türkiye genelindeki festivalleri de ben Eee daha aydınlık daha Çağdaş daha özgürlükçü düşünüyordum düün bir baktım Türkiye’yi dolaşamadım fre Hayal kırıklıkları senin için nasıl bir şey önümüze bakalım yani yürüyorsun gidiyorsun Hemen ardından kırıldığın zaman peki Nasıl kırılıyorsun kırıldığın zaman nasıl oluyor yani mesleki anlamda seni ne kırıyor Şu an aslında tam da o
dönemdeyim Hı Eee biraz kendime kapandım Bir daha böyle Eee evden Çıkamama gibi bir şeyim oldu yani bugün bile buraya gelmek benim için çok zordu Eee arkadaşım sağ olsun gendi eşlik etti falan eee bir çökkünlük dönemi oluyor ama işte nefes var E uzun metrajı Eee yapımcılığı ü onu da inşallah konuk edeceğiz benim çok sevdiğim nefes muhteşem bir destek Vallah Yani inanılmaz bir yol arkadaşı oldu benim için Hı hı 3 yıldır üç proje yapmaya çalışıyoruz üçünü de yani ikisini yapamadık üçüncüyü bakalım ne olacak ama
her yıl bir proje çıkarabiliyor olmamız Ben Nefes ve Salamis Üçünüzü Evet üçünüz de Eee Bu benim için bir başarı iyi bir takım kurdun Aslında ve çok ilginç nefes Polat Eee uzun bir zaman benimle çalıştı İşte bizim eğitimlere geldi sonra bağımsız çok güzel filmler yapmaya başlad ladı ve sen bir gün beni aradın dedin ki nefesle çalışsam Ne düşünürsünüz Aa harika ne güzel Buldunuz yani aslında İnsanın hayatta oyun arkadaşlarını bulması Önemli bir şey değil mi Evet kesinlikle nefesi tercih etmemin sebeplerinden en önemli
sebeplerinden biri Tabii ki iyi bir yapımcı çok iyi ilk filmler çıkarmış ve bu anlamda Güven kazanan bir yapımcı Dolayısıyla benim de ilk uzun metrajı olacak nefesle yaparsa biraz stratejik düşün ama esas mevzu Eee pandemi döneminde Eee kızına bakması için bir drag queen’e H bakıcı olarak anlaşıyor müthiş Yani bunu bu bu vizyonu ben işte o sinema alanında o Festival alanında bulamadığım vizyonu nefeste görünce Instagram üzerinden görüyorum Bir de yani nefeste bir arkadaşlığım yoktu o zamanlar ben nefesle çalışmak doğru
olacağını düşü e aslında çok önemli bir Kriter insanın Hani proje veya arkadaş seçme veyahut ekip arkadaşı seçme kriteri Bir de iyi arkadaş oldunuz Bence bu da kıymetli bir şey şöyle bir şey soracağım biraz daha başka bir şey sinema yapmak istediğin İzmir’de kazandın geliyorsun Ailenin tepkisi ne oldu genelde istemezler Hep destek oldular Bu şahane bir şey benim Benim de öyle olduğu için biraz oradan Eee rahatım Peki ilk gördüğün film seti bu noktada baktığın zaman hayalindeki gibi miydi yoksa düşündüğünden daha mı
karışıktı nasıl bir duyguydu Çünkü sen bir de dizi setlerine başladığın için o daha bir karışık bir şey olabilir Ben kimin ne iş yaptığını anlamadım İlk girdiğimde H yani Birileri bir şey yapıyor koşturuyor herkes koşturuyor herkes bağırıyor yani yüksek sesle konuşuyor anlamadım ben ilk gün öyle izleyerek geçti ama tarihi bir hata yaptım İlk günün setinde yönetmen bir şey olmuyor ama ne olmuyor diyordu Ben de kollarımı böyle bir birleştirmiş böyle izliyorum ya işte böyle bir Bunu diyen karakter böyle durmaz dedim kadın
bir dönü bana sen önce set da Bunu öğren sonra konuş dedi yönetmen Tabii Haklı tabii Haklı tabii ama bilmiyordum öyle bir cahil cesaretiyle canım kameranın önünden yürünür öyle şeyler olur yani set adabı da öyle öğreniliyor zaten güzel Peki ben tekrar biraz free funa dönmek istiyorum Çünkü E bu önemli bir bir E durum Hani hem Türkiye’de bu filmin bir türlü yerini istediği gibi bulamaması birtakım yerlerde işte gözlemesi Çünkü hakikaten e Mesela ondan sonra pandemi sırasında yaptığım bir annenin son atı Hı hı tıkır tıkır
geziyor Öyle değil mi Her yeri geziyor şimdi film yapmak için Tabii uzun dizilerde çalıştığın için vesaire ama hepsini neredeyse çok düşük bütçelerle hallettin önce iki tane şey soracağım yaratma cesareti ve ortaya koy koyma cesareti bu sende en çok gördüğüm şey şimdi sinema için konuşursak burada gördün ve mesela free Fanaa ben hiç bilmesem seni milyarlar harcandı diye düşünürüm düşünürken onu yaratırken neler öncelikli senin için yaratma cesareti buldun ve onu ortaya koyacaksın Hani o aradaki çizgi çok zor ya şimdi
şöyle bir şey var sinemada Eee duyguyu genellikle oyuncu üzerinden verirler ve bence ben bunun e görün üzerinden de filmin duygusunun Eee daha görünür olması yanayım görselliğe önem veriyorsun yani Ama görsel görselliği oluştururken duygudan yola çıkarak mesela free fan bir kendini var etme kendini gösterme filmidir Hı hı Aslında hikayesidir Hı hı hı hı dolayısıyla her şeyi gösteriş üzerine kurdum Hı hı yani o mantıkla bütün dünyasını görsel dünyasını kurdum kurd Bir annenin son Atında ise gelecek geçen bir film ama
çok da Eski görünüyor Çünkü karakterler geçmişe saplanıp kaldı tabii yani eee Bu yüzden her şey çok eski geçmişe saplanıp kalmaz Eee çok tuhaf bir durum ileriye götüremiyor Dolayısıyla ileriye gidememiş bir halde nasıl kurabilirim ben bu görsel dünyayı düşündüğümde Beni bana onu yaptırıyor bahsettiğim şey bu aslında Duygu duyuyu görüntü Evet ama kendin Deep insight duyguyu içinde içselleştiren iyice derininde içselleştiren sonra yazmaya getiriyorsun Hani o yalanları yazarken de aslında senin itici gücün Duygu Anladığım
kadarıyla zaten Şimdi sen eee bir duyguyu anlatmaya çalışıyorsun senaryolarında kendi tarafındaki Duygu karşı tarafa yansıma meselesini ne kadar yazarken ciddiye alıyorsun galiba yani şeyde bir annenin son Atında daha fazla kendimi anlatma ihtiyacı hissettim sanırım hı hı o da e iki sebepten olabilir diye düşünüyorum şimdi uzaktan baktığımda birincisi fifanın anlaşılamadığı düşündüğüm için biraz daha anlaşılır yapmaya çalıştım anlatmaya çalıştım onu soruyorum Evet aslında bu E bunu bilinçli yapmadım ama sanırım buradan geleceğim yer şu niye
katıyorsun onaylanma meselesi Yani biz hepimiz aslında bütün insanlar onaylanmak istiyor ve ben buraya gelen her konua onaylanmaya olan ilişkisini biraz soruyorum Bu filmini yaptığında onaylanabilir resim yaptığında onaylanabilir işte Birazdan konuşacağız tiyatro yaptığında olabilir senin onaylanmaya ilişkin nasıl biraz senden dinleyeyim Bir de ben de kendi gözlemim aktaracağım Ya ben bayağı onaylanmak üzerine hareket ediyorum galiba yani Bir annenin son atı benim için çok özel bir durumdu çünkü anneme hediye etmek
istediğim bir şeydi o o yüzden biraz daha o onay ya ihtiyacım vardı sanırım ama şeyde Mesela ondan sonra gayriresmi bir ailenin pek müşterek hikayesi diye bir uzun mjıma ki siz bayağı yakın mesela onun da onay alabileceğini düşünmüşüm Mesela yani Hayır aslında Bence burada bir cesaretten bahsetmek söz konusu Benim hayatta tanıdığım en cesur insanlardan birisin şunu söylüyorsun Hani ben yalanlar söylüyordum oradan bu işe girdim diyorsun ama senin kadar düz net konuşan çok az insan tanıyorum yani gerçekten sen de çok aşırı net bir insansın Şimdi
burada Aslında olamayacağını düşündün ama bunu ortaya koydun Yani bunu bu benim işimdir buyurun bakın diyebildim bu aslında seni biraz Özgür de kılmıyor mu Özgür kılıyor ama özgürlüğümü ilan edemiyorum sinema biraz daha pahalı bir şey olduğu için o ekonomik özgürlüğüm yok belki ondan olabilir ev yani ekonomik özgürlüğün olduğunda da Belki şu başlıyor daha çok insan seyretsin niye Fark etmedi gibi Yani aslında birbirini doğuran bir takım şeyler var ama sen zaten sadece sinemaya da bağımlı yaşamıyorsun tiyatro oyunu yazıyorsun
yönetiyorsun gidiyorsun gene arada Yönetmenlik yapıyorsun yani ne zaman seni birkaç ayda bir konuşsak yeni bir şey yapıyorsun ve hepsini de ortaya koyuyorsun Yani biraz önce bana hediye etmiş olduğun resim gibi bu ifade biçimleri e Aslında bence yaptığın her işin kendi içinde ciddi bir senaryosu ve bir kurgusu var burada paraya bağımlı olmak Yani filmini yapmak isteyen insanların para bulamıyorum vesaire demesi Ben biliyorsun nasıl karşılıyorum Çünkü diyorum ki Yapabileceğin en iyi şeyi yapıp ortaya koy bir şekilde benim
görüşüm O senin görüşün ne bu konuda ya katılıyorum ama Eee mesela gayri resmi eee bir in pek müşterek hikayesi de çok unik bir işti O yüzden onu mesela başka bir işi her türlü çözebileceğim düşünüyorum ki başkalarına yapımcılık yaptım Eee Evet yapımcılık da yapıyorsun İki tane kısa film yaptım Bir tane uzun yaptım Eee bunlarda mesela hemen hemen sıfır bütçeyle Halledebildin yani o gayriresmi biraz daha özel bir alanda durduğu için ama parayla ilişkisi yok bence şeyin filmin yapılmasının Tabii ki parayla ilişkisi var ama yıcı
yaratıcılığın parayla alakası yok Hatta ben ne kadar kısıtlanırsa o kadar yaratıcı olabiliyorum kesinlikle parayla yaratıcılık arasında bir ilişki yok hani teknik nedenlerle yapamadım yani Mesela ben söyleyeyim hiçbir zaman bana gelen bir ön seçici kuruma olduğum bir etkinlikte bir yerde vesaire asla ve asla teknik nedenle bir şey elemedim orada iyi bir fikir varsa onu gördük ve daha nasıl iyileştiririz onun şartlarını diye baktım yani Öyle bakıyorum Dolayısıyla burada Onu konuşmak istiyorum biraz parayla yaratıcılık
arasındaki ve varoluş noktasındaki Çünkü bugünün dünyasında Aslında biraz önce söyledim yani festivaller değişiyor dünya değişiyor izleyici değişiyor ve burada insanın Aslında yaratıcı bir insanı bir şey üretmekte önüne gelen engel en büyük engel ne Sence daha önce yaptıkları olabilir Bravo çok güzel bir cevap Çünkü şöyle bir şey geldi başıma en son İşte geçen birkaç hafta önce bir kısa film bitirdik Ben yapımcılığını ve Prodüksiyon tasarımını yaptım Berk ve Mert diye çok yetenekli iki tane ikiz e Çocuklar bana senaryolarını okuttu
benimle çalışma istek istemelerinin sebebi biraz da free fan Çünkü bir oyunun içinde geçen bir hikaye ve free fanan bana referans verdiler yani işte fehm abi sen şey bu oyun işlerinde iyi yapabiliyorsun ü ş kurabiliyorsunuz ona benzeyeceğini düşün düşünüyor insanlar aslında Kesinlikle o aslında çok güzel bir yere değindin O büyük bir handikap oluyor ama şöyle de handikap oluyor Mesela benim açımdan da bir handikap oluyor çünkü bana da hep Bugüne kadar yaptığım filmlerin tarzında işler
geliyor sanki böyle bir kararlılık varmış gibi aynı zamanda biraz önce söylediğin gibi yapımcılık konusu var Eee biliyorum ki Zaman zaman danışmanlık da yapıyorsun Prodüksiyon şirketlerine senaryoları okuyorsun değerlendiriyorsun İşte onların fikirlerin nasıl olabileceğini fizibiliteleri bakıyorsun gibi bu nasıl ve yani Mesela biliyorum ki çok bir İzmir’de bir yerde bir festivalde bir pitching izledin sonra da gittin o filmi yaptın mesela o süreci biraz anlatır mısın o arkadaşımızdan da bahsederek İlayda işyeri benim bir annenin son atı
e İzmir kısa film festivalinde yarışırken Eee film lapa da gittim şey eee fing izlerken İlay da beni inanılmaz şaşırttı çok güzel bir hikaye çok heyecan verici bir Eee anlatım ve Eee 18 yaşında filozof gibi konuşuyor bir rock stardı Benim için orada Hı hı ve gittim kıza dedim ya bir yapımcının ben olmak isterim bir insanın duyabileceği en müthiş bir şeyi söylemişsin Ama orada ben de o kadar heyecanlandım ki Eee hikayeye benim için mesela yapımcılık diziden geldiğim için Parayı veren Orada işte uygulayıcı yapımcısı var onun o
seti yönettiği falan ama benim bir modelleme yapacağımı ben İlayda ile birlikte öğrendim Bana da çok Aslında yapımcılık yapımın modelini belirlemek Tabii ki yani finansmanını bulmak işlerden bir tanesi sadece Tabi tabii Eee Dolayısıyla benim için de çok öğretici oldu çok keyifliydi Layla o filmi yapmak çok sürtüştürem da mesafe koyduk birbirimize birkaç gün konuşmadık falan böyle ama şu an mesela yeni hikayesini yine bana okuttu benden görüş aldı falan aramız halde çok iyi ama yani o tartışmalar olmadan da olmuyor iş o zaman da
sağlıklı değil numara yapıyorsunuz birbirinize gibi olur Tabii bir taraf bir tarafa sürekli sen haklısın derse zaten Eee sağlıksız oluyor bazen yapıyoruz farkında olmadın ama oluyor peki şimdi sana şöyle bir soru soracağım Sen uzun yıllar yapımcılarla çalıştın yönetmen olarak dizilerde sonra Şimdi kendin yapımcılık yapıyorsun şimdi önce sana kendin yapımcılarla çalışırken yapımcıların kafasındaki durumla sonra kendin yapımcı olunca ne değişti ya da ne fark etti ne olmamaya karar verdin Ne oldun nerede Hak verdin nerede vermedin
biraz onu konuşmak istiyorum ya Orada aslında yönetmeni anlayabilen bir şeyden yönetmen olduğum için o anda o insanın ne hissettiğini Eee nasıl bir kaygı içinde oldu olduğunu az çok anlayabildiğim için rahat rahat geçiriyorum setleri E ama Çağa ve gomun setinde zaten orada iki yönetmen var E ben yapımcı olarak kafam da yönetmen gibi çalışıyor Çağla ve goma dedim ki ben setiniz de duramayacağım yani çünkü ben de her gördüğümü söyleme sorumluluğu hissediyorum yan odadayım Fehmi dediğiniz an yanınızdayım ama sette
çekim anında olamayacağım Çünkü ben de görüş söylersem zaten orada o sınırı koyabilmek lazım tabii Tabii orada benim yıllardır yaptığım bütün filmlerde artistik kararların yaratıcı da olması e en önemli şey çünkü o yaratıyor onun gördüğü gibi göremeyebilir mi yani ikna olabiliriz ama yani o karışmak doğru bir şey olmadığını düşünüyorum ama sen e çalışırken Peki yapımcılarla nasıldı çok ilişkin var mıydı kaba nasıl kabayı biraz anlat Esas bunu öğren Eee yani şimdi olayın kendisine bir ürün Yani tabii ki ürün ama bir pazarlanacak bir
mikrofon olarak bakarsak Tabii Eee çok Teknik bir şey Zaten bence bu yapımcıların büyük yapımcıların paralı yapımcıların başarısı da mikrofon gibi bakması diziye yatırımcı Çünkü onlar Evet yapımcıyla yatırımcı arasında bir fark var tabii ki yapımcının yatırımcı tarafı da olacak olmak durumunda belli bir oranda ama yapımcılık başka bir takım nosyon da isteyen bir şey işte şimdi sen de bir yapımcısına türlü bakıyorsun Peki şunu sormak istiyorum setlerde ben girdiğim yıllarda Sen tabii ki benden çok daha gençsin ayrımcılık kadın ayrımcılığı
birçok ayrımcılık olabiliyordu şimdi biraz daha durum iyi Sen çalışırken bu dengeler ya da o bir takım Eril alışkanlıkların artık setlerde daha kendini iyi bir şeye bıraktığını düşünüyor musun Üst taraf yok gibi görünüyor yani orada şey ama dilde bilinçaltında Eee inanılmaz bir erillik var Eee yavaş yavaş gidecek Umarım Yo ben o konuda şeyim yani eski yıllara göre bayağı bir yol alındı daha da alınacak diye düşünüyorum açıkçası Peki istemediğin istemeden yapmak zorunda olduğun işler oldu mutlaka değil mi oldu
oldu şikayet bile rüt arayıp şikayet etmişliğim bile oldu Kendi dizini ne kendi dizini mi Asistan öyle haylan burada köpek gerçekten tekmelendi falan gibi hayvan hakları H Mesela ben o sahnede yönetmene de söyledim ben bu sahneye hiçbir şekilde emek vermem dedim ve o sahneye emek verdim H Ya bu çok aslında bir taraftan da bir sosyal sorumluluk istemeden e devam ettin mi sonra o dizide çalışmaya ettim Ettim ettin Evet paranı Kazan paranı Kazan Evet ama en azından bir sorumluluk yerine getirmişsin Hı hı evet bu çok önemli
tabii yani sette insan hakları hayvan hakları bunları yaşamak istemediğin bir senaryo çekmek zorunda kaldın mı e dizide senaryo değil de sahne çekmek zorunda kal istemediğin sahneleri çekiyorsun peki orada nasıl motive ediyorsun Kendini bu bir dizi Bu bir dizi Bu bir dizi bitecek unutulacak gidecek diyerek değil mi bu çok şey bir şey Tabii hani insanın hayatında zor herkesin Aslında ben onu yapmıştım bir ara kendime motivasyonum düşerse nasıl yükseltebilirim diye reklam setlerinde çalışırken daha çok gençken Yani insan bir yol
buluyor aslında çıkış noktasında Peki kitap yazmak ve yani yazı Senin ana nokt anda olduğu için bunu daha ileride bir yere götürmeyi planlıyor musun hiç öyle bir şeyim yok yok o zaman şunu soracağım şimdi hem kendin iki tane kısa film yaptın hem kısa filmlere yapımcılık yapıyorsun bu noktada Peki uzun metraj gibi bir şey planın var mı Çağ ve gomun filmi uzundu Tamam OK güzel uzun ona yaptın güzel Hı hı Peki İsmi ne o filmin 900 900 yayınlandı mı yok Prodüksiyon aşamasında Fransa’da yapıyorlar ayır müthiş ha E zaten artık gom Türk
projelerinin bir parçası gibi oldu y müthiş bir Türkçeyle konuşuyor Bir de gerçekten Evet evet ilham aldığın kendini beslemek için yaptığın şeyler nelerdir mesela Müzik dinlerim müzik neler dinliyorsun mesela Eee tekno çok severim h özellikle melodik teknon Eee günümüzdeki yani teknolojiyle birlikte klasik müzik Aslında tekno dönüştüğünü düşünüyorum Hatta bazı e prodüktörler var besteciler var bayağı bethoven bethoven yaşasaydı böyle müzik yapardı dediğim böyle E be tane farklı melodinin aynı anda çalıp böyle bir Eee
harmoni oluşturması falan çok onlara özgü klasiğe özgü bir şey ve bence onu çok güzel çağdaşlaştırmak şahit etmiş biri olarak e free Fun Bence zamansız bir film ve bundan hani ne bileyim 50 yıl sonra biz belki olmayacağız ama Tab ben kesin olmayacağım da sen çok çok iyi dolaştı değ mi çok iyi dolaştı Yani gerçekten çok ödül aldık ödül almayı bırakın Yani gerçekten o kadar ülkeyi geziyor olması ve tam da pandem minin içinde biz evden çıkamıyor Ken sürekli film dolaşıyor sürekli bir de pandemi olduğu için insanların
feedbackler bize video olarak falan yolladılar o feedbackleri izlemek böyle inanılmazdı Kanada’dan insanlar benim filmime heyecanlanıyor ve böyle coşkulu coşkulu bir şeyler anlatıyor O çok müthiş bir şey M şey Peki şeyi soracağım yani o ilk e free Fun öncesini bildiğim için soruyorum yani o ilk filmi yapma eşiği sende büyük bir motivasyon yarattığını düşünüyorum yani onu bitirmiş olmanın çünkü onun arkasında hemen pandem minin ortasında inanamadım yani maskeler bilmem ne gittin Film çektin hı o ilk motivasyonu yapması
insanlara önerir misin yani Çünkü neden filmimi çekemiyorum diyene Yani sen bir tanesini gittin yaptın Hı hı çok iyi oldu ama ben şunu biliyorum yani çok istediğin gibi olmasa da sen bunu gene içselleştiren ben öyle hissediyorum öncesi ve sonrası o filmi çekmenin öncesi ve sonrası senin duygularında nasıl bir değişim yarattı Eee Şunu dedim kendime beni Çünkü bu arada gerçekten çok sinema sektörünü de işte kısa film sektörünü de bu Festival süreçlerinde hiçbir şey bilmiyordum yani dizinin içinde kayboldum ve ben
Eee free fanla böyle çok sıradan bir şey yaptığımı düşündüm Sonra başka kısa filmleri izleyince o süreçte ben iyi bir şey yapmışım ya Galiba dedim ve Aslında potansiyelim farkına vardım ve potansiyelimi Eee ve bu yaşamı ve bu enerjimi bir daha bulamayacağım için bunu buna aktarmak istedim yaratıcılığımı aktarmak istedim ve dizi sektöründen biraz Birkaç adım geride durmaya başladım bir seçim yaptın yani seçim yaptım Evet aslında seçimler biraz bazen her şeyi seçemiyoruz ben böyle her şey benim seçimim diyemem seçemediğimiz
Bir sürü şey var yani daha doğuşumdaki seçemiyoruz ama bazen orada geri durduğun zaman Aslında anlatacak hikayelerim var Belki devamı gelir dedim ve Bir annenin son atına girdiğini de hatırlıyorum ama burada en önemli şey galiba Eee bu dizilerde çalışmanın getirdiği büyük bir pratiklik vardı yani çok kısa zamanda o mekanları yaratmak onu ortaya koymak devam ettirmek vesaire O tekniği bilmek çok insanı geliştiriyor onu söyleyebilirim Tabii bu sana aynı zamanda oyuncularla da muhteşem bir iletişim kurma yani filmlerinde çok
değerli oyuncular oynuyor işte Tuana Türkay var Hatice Aslan var Nesrin cevatzade var filmlerinde bunlarla oynuyorsun dizi setlerinde oyuncularla olan iletişimin nasıl gelişiyor yani orada çok bir sınır var Eee o sınır gerçekten ya o çalışma saatleri içerisinde kaba tabirle [Müzik] laçkalaşmak edebiliyoruz birbirimizi ya da etmiyoruz yani orada çok ciddi bir e o mesafeyi koruduk sonra çok güzel akıyor her şey Evet Ben onun yaptığı işe saygı duyacağım o da benim yaptığım işe saygı duyacak bitti Peki yönetmen olarak
yaptığında da yönetmen Çünkü orada atıyorum dizide de tamam yönetmesin vesaire ama bir ikiniz hem oyuncu Hem sen ortak bir amaca hizmet ediyorsunuz Senin kendi setinde ise oyuncu sana ve o filme hizmet etmek durumunda o pratiğin değişmesi bir şey değiştiriyor mu yoksa birebir olan ilişkinizin faydasını görüyor musunuz Eee orada ilişkinin faydasını görüyorum bence bence açık olmanın getirdiği bir şey Peki sana buradan hemen bir şey sorım senin Hayırlarla ilişkin nasıl Hayır diyebilen birisi misin Eee yeni yeni başlıyorum
galiba e pek çok insana soruyorum Hayır yeni diyorum bunu diyebilmek bir özgürleşme getirdi mi Eee Evet değil mi Ev şunun için yani bir yerde itiraz edebilmek bir yerde İnsan kendi hakkını koruyabilmek açısından da hayır demek Çünkü şunun için soruyorum e Örneğin bu yapmayı istediğin bir ailenin gayriresmi hikayesi Pro Hı hı Mesela sana hiç senin kafana uymayan bir yatırımcı gelseydi Hı hı ve deseydi ki hepsini veriyorum ne yapardım Eğer filmi yap ben filmi yapacaksam alırım Hiç de değil Peki deseydi ki bunu veririm ama Şurayı
değiştireceksin Eğer benim göremediğim bir şeyi gördüyse Evet mantıklı İsa Evet ama benim dokunulmaz olduğ km çizgiler evet asla şu anda Tabii ki sorunun sadece tek para olduğunu düşünen insanlar iin zaten konuştuğumuz için Hani bazen sorun sadece para değil bence burada Aslında şuraya getirmek istiyorum Senin mutlaka kırmızı çizgilerin var O kırmızı çizgilerini belirledikten sonra Bence üretimin de çok arttı yani onu ben birebir gözlemledim şöyle bir şey yaşadık biz geçen yıl kültür Bakanlığına başvurduk isim vermeyeceğim bir tiyatro
yazarının oyun metnini aldık ve uyarladı onun da izniyle onun izniyle kültür Bakanlığına başvurduk fakat kütür Bakanlığı sürecinde Eee arkadaşımız bize Ben bunun film olmasını istemiyorum dedi Aa işin ortasına geldiniz ha muvaffak atleri falan almıştınız Rıza beyanlarını falan her şey sonra Biz oturduk ve karşılıklı bir Eee müzakere yapmaya başladık özünden çıktığını düşünüyordu hikayenin Ben de aslında özüne Sadık kalarak dilini değiştirdiğimi yani üslubunu değiştirdiğimi Kara komediye çünkü benim biraz kafa öyle Çalışıyor
yani biraz Eee o acıyı da o komediden çıkarabileceğim düşünüyorum ve bütün bunları tartışırken Ben nerede Tamam okey artık film yapmıyoruz dedim biliyor musun Kıbrıs şivesi kullanılmasın dedi yok dedim olmaz o senin şiven zaten o olmaz dedim yani Kıbrıs’a geçecek olmaz dedim ve yani o zaten bu da aslında ilginç bir konu işte kırmızı çizgiler dediğim bu hani bir şeyin olur olmazı Mesela atıyorum kafanda çok rolü düşündüğün bir oyuncu var her şeyi onunla kurgulamış Ama diyor ki bunu Değiştir bunu koy mesela Bence bu da senin kırmızı
çizgilerinden biri olabilir diye düşünüyorum Çünkü biraz nasıl çalıştığını bildiğimden s Ama tabii bu kadar açık olmak da çok iyi bir şey daha sonra ayağımıza dolanmadan hala arkadaşım Evet evet o iş özelinde o sınırlar çiz o sınırı İşte o sınırı çizmek kişisel almamak tercihlere saygı göster kararlara Yani sen onun kararına yani o sana dedi ki böyle olsun Hı hı sen istemiyorum ve o kararlara Karşılıklı saygı göster galiba bu konu çok önemli Çünkü bazen deminki yapımcıyla olan ilişki Hani gelse sana bütün filmi yapıyorum dese sorumu E bir
Ön yargı Yani aslında Türkiye’de Özellikle bizim endüstrideki yapımcılara karşı olan önyargılar yani bayağı yargı Aslında Ön yargı da değil yargılar Tabii ki Eee kavramın içinin tam olmaması da olabiliyor ama aslında önyargısız oturabildiği biraz azalttığından insan çok daha rahat ediyor değil mi Sen ne düşünüyorsun ön yargılar konusunda insanız ve E bir şeye baktığımızda pat diye bir yargımız oluşuyor yani Kaşına bakıyoruz beğeniyoruz gözüne bakıyoruz Aşık oluyoruz Aynen Aslında önyargı beyinde olan bir şey bence düşünceyle gelen
bilgiyle g bir şey bir şey Bense kalple bakmanın kıymetli olduğunu düşünüyorum bazen kalbim yanıltıyor bazen aklım yanıltıyor ama yolda bir şekilde buluyorum ama olabildiğince yargı koymadan bakmaya çalışıyorum Peki yeni projelerin neler Eee şimdi bir yine Salamis ben ve nefes bir uzun metraja Hazırlanıyoruz harika ayıp diye bir e hikaye ismi de güzelmiş ayıp Evet ayıp E insanın Eee kendi hayatını kurgulaması üzerine bir hikaye Eee onu hazırlıyorum Bir taraftan da görsel hikaye anlatmayı sevdiğim için Eee bayağı bir boş
zamanlarımda dijital resimler yapmaya başladım E bana da bir tane hediye ettin şimdi çok güzel Eee sonra eee yapay zekayla da çok iç içe geçmeye başladım Sonra yapay zekal aran karakterler Yarattım sanatçı karakterler O ne güzel o sanatçı karak derilere Yapay Zeka kullandırarak tablo yaptırmaya başladı Oo acayip bir şey yapıyorsun ee bunların sergisi falan da olacak herhalde değil mi Ev İnşallah olacak işte birini size hediye Ed Ayn o kadar mutluyum ki Sana şunu söyleyeceğim Yapay Zeka gelmişken bana çok gelen bir soru ama yapay
zekanın e bizim sektörde hangi alanlarda çok öne çıkacağını düşünüyorsun her alanda hı sen öyle düşünüyorsun Hıı anladım ama birazcık senaryo mesela Duygu durumunu nasıl yürütecek Ben duygunun olduğu şeylerde değil ama mesela reja asistanlarının epeyce hayatını Yani iş programında filan değiştireceğini düşünüyorum açıkçası şimdi Tabii ortada bir oyuncu kalacaksa ya bence kalacak Sence kalmayacak mı Eee sanmıyorum Hım güzel sanmıyorum H sen böyle düşünü Çünkü ben sanıyorum yani tiyatro devam ettiğine göre sahnede
Tamam şimdi hologramla insanları gene oturuyorlar Ama öyle olmuyor hologram olduğunu biliyorsun yani ama o çok şey gibi bir şey olacak gibi geliyor bana Yani Seçkin bir grubun meraklı bir grubun özel bir etkinliği mii gibi gibi düş Aslında bence görsel hikaye anlatıcılığı Eee Artık sosyal medyada Evet tabii ki yani işte benim nasıl çocukken yalan söylemem ve Yalan kurgulamak da Aslında sosyal medyada bir personası var biliyorsun şöyle bir şey var hani çok Şu aralar mod oldu ama narsizmin tavanlara vurduğu hiç kimsenin kendine benzemediği
bir Aslında ben tam olarak şunu yapmak istiyorum hikaye anlatıcılığı da gerçekten bir şirket olup 4 4 be tane yeni mezun olmuş oyuncuyu alıp başkası başkası gibi tanıtıp onları farklı farklı Hı hı şeylerden hesaplardan gerçekten bir topluluk yaratmak ama bunu halk bilmeyecek bunu yani izleyen bilmeyecek bunu Çünkü sinema neydi ilüzyon o illüzyonu yok artık doğru yani bu gerçek mi değil mi falan gibi bir şey kalmadı yani herkesi biliyoruz O oyuncuyu da biliyoruz O oyuncuyu bildiğim için o oyuncunun evde hangi donu giydiğini biliyorum E benim
için o karakterde inandırıcılığı kalmıyor benim için kalıyor da sıradan izleyici için kal Çünkü artık on o yeşil donu olarak görüyor Ben de şey algoritmaları içerik üretimi yaparken hangi kime Seyr ettiriyoruz fim Algoritma üzerine çalışırken Eee farklı dijital platform farklı mecralarda farklı personalar la kimlikler oluşturdum o birkaç sene önce oluyor ve mesela aynı dijital platformun Bana önerisiyle Zeynep olarak bana önerisiyle o x kişisine yaptığı öneri tamamen farklı ve Hi O yüzden de diyordum ki hani o dijital platformlarda
gördüğünüz şeylerin benzerlerini yazıp buraya koymayın Çünkü bambaşka persona da bir şeyler var şunun için buraya geldim Hani sen her şeyi Özgün sıfırdan duyguyla başlatan biri olduğun için hiçbir şeye bakarak Aa bu bunu yapmış gibi birine göre ölçü koyma yok sende Yani kesinlikle E bu da çok değerli bir şey o yüzden her yaptığında Biricik hale geliyor peki neden filmimi çekemiyorum diyenlere ne öneri neden Çekemiyorlar çeksinler Yani gerçekten çeksinler yani eee artık bir Siz de bunu çok söylersiniz mesela telefon var tabii canım her zaman söy
telefon yani Mesela hikaye bir dönüşümdür ya bir bir bir şeyin a noktasından B noktasına gitmesi ya da gidememesi yani bir hareketi anlatıyoruz Aslında Eee ve siz bize bir 212’de çok güzel bir ödev vermiştiniz öyle mi neydi portakal Ha evet evet portakalın çürümesine baktır Evet onu çek o bir film işte onun için Aslında o çalışma oydu benim başka türlü şeylerim de var oyunlarım Evet o limon veriyorum portakal veriyorum ve onun çürümesini izlet diyorum hakikaten en güzel doğaya bak ü gün bak Her şey değişiyor
Dolayısıyla şuraya bağlamak istiyorum Yani aslında neden filmi çekemiyorum diyen kişilerin en önemli nedenlerinden bir tanesi mükemmeliyetçilik diye bir şey mükemmeliyetçilik Ama neye göre hı hı Sende nasıl bu durum Ben de istersem yapıyorum ya Yani onu istemem lazım Çok ciddi istemem lazım ama mükemmeliyetçilik derken mükemmeliyetçiliğin yoktur amağ iyisi Ama benim filmlerim de eleştirdikleri kısımda çok estetize olmaları hı Eee çok yapay olmaları yani çok dokunuyorum çok mükemmeli arıyorum gibi görünüyor h ama
ben de şunu diyorum ben birincisi renk körüyüm Eee öyle mi bilmiyorum E ara renkler bende yok Ara renkleri görebilmem için çok parlak olması gerekiyor ve ben de parlattı o renkleri parlattı çaa yapaylık ortaya çıkıyor bu birincisi ikincisi neden mesela resimde Aa fotoğraf çıktı neden bu kadar gerçekçi yapıyorlar diyoruz da picasso’yu görünce işte adam Picasso olmuş sinemada bunu yapmıyoruz Tabii ya bu tamamen kimseye işte burada onaylanma birinin birine göre bana da hiç öyle gelmiyor Senin filmlerin mesela Tam
tersi ben onun e o fazla dokunmuşluğu bir estetik durumun olduğunu düşünüyorum Evet evet yani ben de öyle alıyorum işte her zaman birileri yapacak birileri yapmayacak Evet neden filmi çekemiyorum diyenler için evet çeksinler diyorsun Ben de aynısını söylüyorum çeksinler Çünkü Eee Aslında yapa yapa öğreniyorsun bu işte Deneye deneye öen ve bir prosedürü yok ve hiç kimsenin diplomasına da bakılmıyor Sen diploman bir işe girdin mi Ben de girmedim ben diplomamı Hala almadım Ha ben de almadım y benim çıkışım var ama
diplomamı almadım Yani onu da aslında ilginç bir hikayesi var buradan Sen varken anlatayım E ben iyi bir öğrenciydim ama 3 sınıfı bir hocamız dışarıda sektörde çalıştığım için istemedi ve 3 sınıf 2 sene tekrar etmek zorunda kaldım Sonra bitirme projemi yaptım mezun oldum ama Ama zaten ben mezun olduğumda da bu sefer fakülte ikincisi olarak mezun oldum diploma törenine bir iş film setinden gittim ve Ajans prodüktörü olmuştum artık çok kırılmıştım o zaman Eee benim dışarıda bu pratik yapmama Eee insanlar eee şey
yapıyor diye yani böyle bir şeyden hocanın bunu yapmasını ve ben herkese çalışmasını da öneriyorum belki hocalar kızacaklar bana ama bu Çünkü çok önemli bir nokta şöyle bir karar aldım Hani Türkiye’de emeklilik yaşı 65 ya daha Biraz vaktim var Eee 65 yaşındayken gidip alacağım Bir törenle onu bir art çok bir sanat projesi haline getireceğim Belki sen de çekersin Ne diyorsun yani onu bayağı bir sanat projesi gibi gidip alacağım E bunu aslında bir tarz olarak yapmak istiyorum çünkü sinema eğitimi çok önemli ama sahayla deneyimle bir
araya getirmediğimiz zaman çok zor çok teşekkür ediyorum fehm ne kadar güzel sohbet ettik Evet bugünkü konuğumuz Fehmi Öztürk herkese çok teşekkürler dinlediği için [Müzik]